شک در تعداد رکعت های نماز چهار رکعتی

 

السلام علیک یا علی بن ابیطالب (ع)

سالروز ضربت خوردن حضرت امیر المؤمنین، علی علیه السلام بر

عموم محبین آن حضرت تسلیت باد.

دعای ماه مبارکرمضان

فضیلت شبهای قدر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏
إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ (۱) وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ (۲) لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (۳)
تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ  (۴)    سَلامٌ هِیَ حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ (۵)

با توجه به آیات سوره قدر می‌توان به فضیلت‌های شب قدر پی برد:
۱.قرآن در آن نازل شده است. ۲.عبادت و احیای آن معادل بیش از هزار ماه است. ۳.خیرات و برکات الهی در آن شب نازل می‏شود. ۴. رحمت خاص خدا شامل حال بندگان می‏گردد. ۵. فرشتگان و روح در آن شب نازل می‏گردند.

شب قدر از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی است. خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام «سوره قدر» نازل فرموده است. در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی‌رسد. این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است. عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است. در این شب، مقدرات یک سال انسان‌ها و روزی‌ها، عمرها و امور دیگر مشخص می‌شود. ملائکه در این شب بر زمین فرود می‌آیند، نزد امام زمان(عج) می‌روند و آنچه را برای بندگان مقدر شده بر ایشان عرضه می‌دارند. شب‌زنده‌داری و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در این شب، بسیار توصیه و تأکید شده است.

عظمت و فضیلت این شب بر سایر شبها را از این امور می‌توان به دست آورد:

۱) آمرزش گناهان: پیامبر خدا(ص) در تفسیر سوره «قدر» فرمودند:

«هر کس شب قدر را احیا بدارد و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمامی گناهانش آمرزیده میشود.»


۲) قلب رمضان: امام صادق(ع) فرمودند:

«از کتاب خدا استفاده می‌شود که شماره ماههای سال نزد خداوند، دوازده ماه است و سرآمد ماهها ماه رمضان است و قلب ماه رمضان لیلة القدر است.»


۳) نزول قرآن: طبق روایات، مجموع قرآن در شب قدر دفعی و یکباره بر پیامبر (ص) نازل شده است. این نزول دفعی و یکباره قرآن است، اما نزول تدریجی قرآن طی 23 سال دوران نبوت پیامبر گرامی(ص) به صورت الفاظ نازل شده است.
۴) برتر از هزار ماه: نزول همه‌ی ملائکه و روح در شب قدر بر زمین و سلام دادن بر بندگان خدا نشانه شرافت آن بر هزار ماه است. امام باقر(ع) فرمودند:

«عمل صالح در شب قدر از قبیل نماز، زکات و کارهای نیک دیگر بهتر است از عمل در هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد.»

فرصت شب قدر را غنیمت بدانیم

شب قدر فرصتی است زرین و طلایی برای شستشوی آینه دل. این شب بهترین فرصت است تا خوبی‌ها را جایگزین بدیها، صلح و صفا را جایگزین اختلاف و تفرقه، احسان و نیکی را جایگزین ظلم و ستم، احسان به والدین را جایگزین عاق والدین و صله رحم را جایگزین قطع رحم نماییم. نیکو و شایسته است با صدقات قدمی در جهت آبادانی خانه آخرت برداریم و با اعمال نیک و خیر، ثواب دو چندان ببریم.
در شب قدر که شب‌زنده‌داری می‌کنیم، خداوند نام ما را در گروه نیک‌بختان ثبت می‌کند و آتش جهنم را بر ما حرام می‌سازد. آیا توفیقی بالاتر از این هست که آتش جهنم بر ما حرام شود و به خدا نزدیک‌تر شویم؟
دعاهای شبهای رمضان مجموعه‌ای است روشنی‌بخش که با تکرار تلاوت آنها، آموزش‌های آن‌ها به صورت هدف‌هایی برای ما در می‌آیند. پس هنگام خواندن این ادعیه شایسته و بهتر است مفهوم آنها را نیز همواره مدنظر داشته باشیم و با تلاش و کوشش به سوی این هدف‌های مطرح‌شده در دعاها گام برداریم.

نماز

حضرت زهرا (سلام الله علیها) میفرماید :
از پدرم رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) درباره مردان و زنانی که در نمازشان سستی و سهل انگاری میکنند, پرسیدم.
آن حضرت فرمودند: هر زن و مردی که در امر نماز سستی و سهل انگاری داشته باشد, خداوند او را به پانزده بلا مبتلا می گرداند:

1 - خداوند برکت را از عمرش می گیرد.
2 - خداوند برکت را از رزق و روزی اش می گیرد.
3 - خداوند سیمای صالحین را از چهره اش محو می کند.
4 - هر کاری که بکند بدون پاداش خواهد ماند.
5 - دعایش مستجاب نخواهد شد.
6 - برایش بهره ای از دعای صالحین نخواهد بود.
7 - ذلیل خواهد مرد.
8 - گرسنه جان خواهد داد.
9 - تشنه کام خواهد مرد به طوری که اگر با همه نهرهای دنیا آبش دهند, تشنگی اش برطرف نخواهد شد.
10 - خداوند, فرشته ای را برمی گزیند تا او را در قبرش نا آرام سازد.
11 - قبرش را تنگ گرداند.
12 - قبرش تاریک باشد.
13 - خداوند فرشته ای را بر می گزیند تا او را به صورتش به زمین کشد. در حالی که خلایق به او بنگرند.
14 - به سختی مورد محاسبه قرار گیرد.
15 -و خداوند به او ننگرد و او را پاکیزه نگرداند و او را عذابی دردناک باشد.

منبع: بحار الانوار 71: 75

4نعمتی که بهتر است هر روز صبح یاد کنیم

حضرت رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمودند: «هر که شب را به صبح رساند و چهار نعمت خدا را یاد نکند می ترسم که نعمت خدا از او زائل گردد»

اَلحَمدُ للهِ الَّذِی عَرَّفَنِی نَفسَهُ وَلَم یَترُکنِی عُمیانَ القَلبِ ستایش خدا را که خود را به من شناساند ومرا کوردل نگذاشت.

اَلحَمدُ للهِ الَّذِی جَعَلَنِی مِن أُمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلی اللهُ عَلَیهِ وَآلِه ستایش خدا را که مرا از امت حضرت محمّد صلی الله علیه و آله قرار داد.

اَلحَمدُ للهِ الُّذِی جَعَلَ رِزقِی فِی یَدَیهِ وَ لَم یَجعَل رِزقِی [وَ لَم یَجعَله] فِی أَیدِی النَّاسِ ستایش خدا را که روزیم را در دست خودش قرار داد و آن را در دست مردم ننهاد.

اَلحَمدُ للهِ الَّذِی سَتَرَ ذُنُوبِی وَ عُیُوبِی [سَتَر ذَنبی] وَ لَم یَفضَحنِی بَینَ الخَلائِقِ ستایش خدا را که گناهانم وعیوبم را پوشاند ومرا در میان مردم رسوا نکرد.

منبع: الدعوات، ص۸۱٫     مستدرک الوسائل، ج۵، ص۳۹۲٫     مصباح کفعمی، ص۱۷۰٫

احسان ماندگار

نگاهی گذرا بر تعالیم دین مبین اسلام و قرآن، نشانگر ان است که قوانین، اصول، سنن و احکام این دین تماماً برای رستگاری انسان در دو عالم هستی وضع شده است. به گونه ای که انسانها بتوانند ضمن بهره گیری مناسب از مواهب دنیوی و استفاده درست از نعمتهای الهی آخرت خود را هم بنا کنند. انفاق، احسان، صدقه و باقیات صالحات حلقه هایی بهم پیوسته از زنجیره معنایی این فرهنگ غنی اند که هرکدام جایگاه عظیمی را به خود اختصاص داده اند. در این میان وقف بهترین و ماندگارترین شیوه انفاق است که موجب می شود تا برای همیشه، آثار و بخشش مال و کمک به مردم به ویژه محرومان و نیازمندان، شامل حال واقف شده و از بهره های دنیوی و اخروی آن سود ببرد.

پس از آنکه اسلام قدرت گرفت گرایش به وقف نیز در میان مسلمانان رونق گرفت و در طول تاریخ نقش مهمی در حیات جوامع اسلامی در عرصه های مختلف مذهبی، فرهنگی، اقتصادی، بهداشتی، عمرانی و غیره ایفا کرد. در ایران هم پس از ظهور دین مقدس اسلام گرایش به وقف گسترش یافت و امروز کمتر شهر یا روستایی وجود دارد که در آن اثری از وقف یا موقوفات نباشد.

روش‌های ترغیب فرزندان به نماز

«وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیْهَا : پیامبر!اهلت را به برپایی نماز فراخوان و در این امر پایداری و صبوری پیشه کن». (سوره طه، آیه 132)
تشویق فرزندان به نماز، اختصاص به پیامبر ندارد. همه ما (والدین و مربیان) نسبت به فرزندان و شاگردان مسئولیم و باید در تربیت آنها کوشا باشیم.

هـر که در خوردیش ادب نکنند            در بـزرگی ادب از او بـرخاست

چوب تر را چنان که خواهی پیچ          نشود خشک جـز به آتش راست

 سعدی

فرزند وقتی که در خانه است از والدین مسائل را می آموزد و وقتی که در مدرسه است از مربیان و معلمان.بنابراین وظیفه مربیان و والدین در آموختن ارزش های اسلامی به فرزندان بیش از سایرین می باشد.در روایت است که به فرزندانتان از سن هفت سالگی نماز یاد بدهید.

روح انسان در زمان جوانی حالت قابل انعطافی دارد و هر چه انسان بزرگتر می شود از انعطاف آن کمتر می شود.(تعلیم و تربیت در اسلام، مرتضی مطهری، ص 78)

مولوی مثلی راجع به اینکه هر چه انسان بزرگتر می شود، صفات او قوی تر و ریشه دارتر می گردد بیان کرد و می گوید: مردی درختی را در گذرگاهی کاشت و مردم از این کار در رنج بودند. او قول داد که سال دیگر آن را بکند و سال دیگر نیز کار را به سال بعد موکول کرد و سال های بعد نیز به همین ترتیب عمل کرد. از طرفی درخت سال به سال ریشه دارتر می شد و از طرف دیگر خارکن ضعیف تر می گردید. یعنی میان رشد درخت و قوّت او نسبت معکوس برقرار بود.

حالات انسان مانند خاربن و خارکن است. روز به روز صفات در انسان عمیق تر و اراده انسان ضعیف تر می شود، بنابراین قدرت یک جوان در اصلاح نفس خود از یک پیر بیشتر است.(تعلیم و تربیت در اسلام، ص 79 ـ 80)خـاربـن در قـوت و بـرخاسـتن خـارکن در سستی و در کاسـتن
ادامه نوشته

مشورت کنید تا هدایت شوید!

مَا تَشاوَرَ قَومٌ إِلَّا هُدُوا إِلَی رُشدِهِم
هیچ جمعیتی در کار خود با یکدیگر مشورت نکردند مگر اینکه به خیروصلاح خویش رهنمون شدند.
                                                         امام حسن مجتبی(ع) تحت العقول ص164

    مشورت ادراک وهوشیارى دهد          عقل ها را عقل ها یارى دهد  
   مشورت  در  کار ها  واجب  بُوَد           تا پشیمانى در آخر  کم شود

کار دسته جمعی در همه جا سرچشمه خیرو برکت و ترقی و پیشرفت است، مخصوصاً در مسائل فکری و طرح برنامه ها و حلّ مشکلات، که همفکری و مشورت در آنها اثر اعجاب آمیزی دارد. انها که به استبداد فکری خو گرفته اند در زندگی خود بسیار گرفتار اشتباه و خسران و زیان میشوند؛ هر فکری جرقه ای دارد که در فکر دیگری نیست؛ هنگامی که این جرقه ها به هم ترکیب شوند شعله فروزانی ایجاد میکنند که هر تاریکی در پرتو آن برطرف می گردد.

بیایید همه تصمیم بگیریم که در کارهای مهم با افراد بیدار و آگاه مشورت کنیم تا گرفتار خسران و زیان نشویم، و نزدیکترین راه و مقصود را با کمترین هزینه پیدا کنیم.

همکاری با شیطان!

لا تَسُبَّنَّ إبلیسَ فِی العَلانُیَةِ وأنتَ صَدیقُهُ فُی السِّرِ

به شیطان آشکارا لعن و نفرین مکن درحالی که در باطن با او طرح دوستی داری.                                                امیرالمومنان علی (ع) نهج البلاغه ج20 ص329

به هرزه بي مي و معشوق عمرميگذرد   بطالتم بس، از امروز كار خواهم كرد                 

نفاق وزرق نبخشدصفاي دل حافظ      طريق رندي وعشق اختيارخواهم كرد                    

بسیاری از مردم از برخی الفاظ میگریزند و از آن وحشت دارند؛ مثلاً از فقر، نفاق، و شیطان و مانند آن، در حالی که عملاً در آن غرقند!

ثروتمندانی را میشناسیم که از ترس فقر همچون فقیران زندگی میکنند! افراد منافقی را میشناسیم که صد لعن و نفرین به منافقان می کنند امّا زندگی آنها سراسر نفاق و دورویی است.
شیطان صفتانی را سراغ داریم که در میان مردم، پناه ردن به خدا از شرّ شیطان ورد زبانشان است امّا در نهان با او نرد عشق می بازند و برای برنامه های شیطانی خود همه گومه اهمّیّت قائلند، اینها دشنان لفظند نه واقعیت شیطان و امثال آن.
گویا امیرمومنان (ع) به آنها هشدار می دهد مراقب باطن خویش باشند، نکند این لعن شیطان خود آنها را نیز شامل شود

دهه کرامت

روى القاضى نور اللّه عن الصادق علیه السلام قال:ان للّه حرماً و هو مکه ألا انَّ لرسول اللّه حرماً و هو المدینة ألا وان لامیرالمؤمنین علیه السلام حرماً و هو الکوفه الا و انَّ قم الکوفة الضغیرة ألا ان للجنة ثمانیه ابواب ثلاثه منها الى قم تقبض فیها اموأة من ولدى اسمها فاطمه بنت موسى علیهاالسلام و تدخل بشفاعتها شیعتى الجنة با جمعهم .

خداوند حرمى دارد که مکه است پیامبر حرمى دارد و آن مدینه است و حضرت على (ع) حرمى دارد و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است که از ۸ درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود – زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى رود که اسمش فاطمه دختر موسى (ع) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت مى شوند

.92713701746495687583

شهادت امام صادق(ع)

افتاده خزان در چمن حضرت صادق
یثرب شده بیت الحزن حضرت صادق
افسوس که از آتش زهر ستم خصم
شد  آب تمام  بدن  حضرت  صادق
بالله قسم اهل مدینه نشنیدند
جز حرف خدا از دهن حضرت صادق
افسوس که دیگر عرق مرگ نشسته
بر برگ گل یاسمن حضرت صادق
سر تا به قدم گوش شده شهر مدینه
در آرزوی یک سخن حضرت صادق
جا دارد اگر در غم  آن پیکر رنجور
خون گریه کند پیرهن حضرت صادق
مسموم شد از زهر، ولی زیر سم اسب
پامال  نگردید  تن  حضرت  صادق
گردید درِ غصّه به روی همگان باز
شد بسته چو بند کفن حضرت صادق
قبر و حرم و زائر او هر سه غریبند
در شهر و دیار و وطن حضرت صادق
"میثم" همه گریان حسین اند اگر چه
گریند به یاد محن حضرت صادق

غلامرضاسازگار

امام صادق

قرآن و تاریخ

داستانهای تاریخی قرآن یك شاهكار هستند و حقایق تاریخ را بدون اینكه دستخوش تحریفی شده باشند خردمندانه بیان می‌كندو ما را از افسانه‌های دروغین تاریخ درامان می‌دارد.
قرآن در این مورد به مثالی در مورد حضرت داوود در قرآن و تورات اشاره می‌كنیم:
در قرآن آمده است كه حضرت داوود به قضاوت در میان مردم زمان خود معروف بودند اما در موردی خداوند ایشان را آزمایش كردند و هنگامی كه دو نفر متخاصم جهت قضاوت پیش او آمدند او عجول شد و بدون اینكه حرف دوم را بشنود حكم را به نفع نفر اول صادر نمود و اینجا بود كه این آیه نازل شد كه :

«یَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْكُم بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَیُضِلَّكَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ بِمَا نَسُوا یَوْمَ الْحِسَابِ »23 ؛ ای داوود ما در زمین تو را جانشین قرار دادیم پس میان مردم به حق حكم ران و از هوس پیروی مكن كه از راه خدا گمراهت كند.

و این آیه نشان می‌دهد كه لغزش داوود در طرز رأی دادن و قضاوتش بوده نه چیز دیگر.

اما در تورات اینچنین آمده كه داوود هنگامی كه در اورشلیم بود از پشت بام زنی را برهنه می‌بیند كه مشغول شست و شوی خویش است و عاشق او شده و با او همبستر می‌گردد و او از داوود حامله می‌شود . داوود دستور می‌دهد شوهر این زن را كه از افسران پاك نیت لشكر او بوده دور از او در جایی خطرناك بگمارند تا داوود بتواند همسر او را تصاحب كند و این كار از نظر خداوند ناپسند آمده است.
و بسیاری از داستانهای دیگر كه تناقص آنها در تورات و انجیل با قرآن دیده می‌شود. در حالی كه به اعتقاد ما و طبق آیات قرآنی پیامبران، معصوم و این اعمال با مقام نبوت سازگار نیست.

منبع: اعجاز علمی قرآن

یا صاحب الزّمان

حجاب

و به زنان با ايمان بگو چشمهاي خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند، و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمايند، و (اطراف) روسريهاي خود را بر سينه خود افكنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود) و زينت خود را آشكار نسازند مگر براي شوهرانشان يا پدرانشان يا پدر شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران همسرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان هم كيششان يا بردگانشان (كنيزانشان) يا افراد سفيه كه تمايلي به زن ندارند يا كودكاني كه از امور جنسي مربوط به زنان آگاه نيستند، آنها هنگام راه رفتن پايهاي خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود. (و صداي خلخال كه بر پا دارند به گوش رسد) و همگي به سوي خدا بازگرديد اي مؤ منان تا رستگار شويد. سوره نور ایه 31

رخت  زیبای آسمانی را ، خواهرم با غروربر سر کن

                                     نه خجالت بکش نه غمگین باش ، چادرت ارزش است   باور کن

بوی ِ زهرا و مریم و هاجر ، از پر ِ چادرت سرازیر است

                                  بشکند آن قلم که بنویسد: ، "دِمُدِه گشت و دست و پا گیر" است

 داشتن حجاب اسلامی آثار فردی و اجتماعی زیادی دارد از جمله:
1- ایجاد آرامش روانی بین افراد جامعه  
2-  کاهش چشمگیر مفاسد فردی و اجتماعی
3- کاهش مد پرستی بانوان
4- حفظ ارزش های انسانی مانند عفت و متانت در جامعه
5- مصونیت زنان در همه زمان ها و مکان ها
6- مبارزه با تهاجم فرهنگی
7- هدایت کنترل و بهره مندی صحیح از امیال و غرایز انسانی
در مقابل، صدمات جبران ناپذیری که بی حجابی برجای میگذارد شامل موارد زیر است:
الف) زوال امنیت اجتماعی :  بی حجابی و حضور تحریک کننده  زنان در جامعه باعث از بین رفتن بنیه اعتقادی و امنیت اجتماعی بشریت می شود .
ب) سقوط شخصیت : حجاب ، قانون فطرت است و سرپیچی از قوانین فطری ،زن را از هویت او خارج می سازد و خروج از هویت انسانی همان سقوط شخصیت زن و بی بندو باری در جامعه رواج می یابد .
ج)تزلزل خانواده : یکی ار آثار زیانبار بد حجابی بانوان تزلزل خانواده هاست .
د) فقدان تعادل فکری : بی حجابی باعث ایجاد بی مسئولیتی در نسل جوان جامعه و احساس بی ارزشی و پوچی انسان می شود.


اعجاز قرآن

دکتر طه ابراهیم خلیفه، استاد بخش گیاهان داروئی دانشگاه الأزهر مصر و رئیس قبلی این دانشگاه در مورد ماده ی متالویثوندز می گوید :
این ماده ایست که مخ انسان و حیوانات دیگر به میزان بسیار کمی ترشح می کنند. این ماده ی پروتئینی دارای گوگردی می باشد که به راحتی می تواند با روی ، آهن و فسفر مخلوط گردد. این ماده برای زنده ماندن انسان بسیار مهم می باشد. ( کاهش کولسترول – جنبه ی غذائی – تقویت قلب و تنظیم تنفّس )
ترشح این ماده از مخ انسان بعد از سن 15 سالگی تا سن 35 سالگی افزایش می یابد. و بعد از این سن تا 60 سالگی ترشح آن کم می گردد. بنابراین این ماده در انسان  به راحتی قابل دستیابی نمی باشد.
در حیوانات دیگر نیز میزان این ماده بسیار کم است. از این رو گروهی از دانشمندان ژاپنی اقدام به جستجوی این ماده ی سحرآمیز که باعث از بین رفتن عوارض پیری می شود در میان گیاهان کردند و تنها این ماده را در دو گیاه پیدا کردند :
انجیر و زیتون
و راست گفته است خداوند متعال در آنجا که فرموده است : ﴿ و التین والزیتون (1) وطور سنین(2) وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِین (3) لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ (4) ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ ﴾  
دکتر طه ابراهیم در این قسم خداوند متعال به انجیر و زیتون و ارتباط آن با خلقت انسان در بهترین زمان و برگرداندن آن به بدترین زمان می اندیشد...

بعد از نتیجه گیری از انجیر و زیتون فهمید که به کارگیری آن از انجیرِ تنها یا از زیتون تنها فایده مورد نظر را برای سلامتی انسان ندارد پس باید آن دو را باهم مخلوط کرد.  دانشمندان ژاپنی نیز بهترین میزان را برای بهترین تأثیر در میزان ( یک انجیر و هفت زیتون ) یافتند.استاد طه ابراهیم خلبفه به جستجو در قرآن کریم ادامه داد و فهمید که انجیر یک بار در قرآن کریم ذکر شده و زیتون 6 بار به صورت صریح و یک بار به صورت ضمنی در سوره مؤمنون به آن اشاره شده است آنجا که می فرماید : ﴿ و شجرة تخرج من طور سیناء تنبت بالدهن وصبغ للآکلین ﴾ استاد ابراهیم طه تمام اطلاعاتی را که از قرآن کریم جمع آوری نموده بود را برای گروه تحقیقاتی ژاپنی فرستاد . و بعد از اطمینان این گروه از اینکه قرآن کریم 1427 سال قبل از آنان به نتیجه ی علمی آنان رسیده است رئیس آن گروه اسلام آورد و مجوز این کشف بزرگ را گروه ژاپنی به دکتر طه ابراهیم خلیفه داد.

منبع: اعجاز علمی قرآن

شرب خمر

يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُو إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الانصَابُ وَ الا زْلَـمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَـنِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ سوره  مائده آیه 90
«اي كسانيكه ايمان آورده‌اید! استعمال خمر و شراب، و قمار زدن، و براي بتها قرباني كردن، و شتر را بطور قرعه و قمار قسمت كردن، پليد است و از عمل شيطانست! پس اجتناب كنيد به اميد آنكه به فلاح و رستگاري فائز گرديد!

إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَـنُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَ'وَةَ وَ الْبَغْضَآءَ فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللَهِ وَ عَنِ الصَّلَـوةِ فَهَلْ أَنْتُم مُّنتَهُونَ مائده آیه 91
اينست و غير از اين نيست كه شيطان بواسطه خمر و قمار ميخواهد در ميان شما تخم عداوت و كينه و دشمني را بپاشد؛ و شما را از ياد خدا و ذكر او و از نماز باز دارد! آيا دراينصورت از شرابخواري و قمار دست بر ميداريد؟!
اولين كسي كه به وجود ماده اي در خمر پي برد كه سريع التبخير است و بصيرت را ار انسان دور مي كند ، جابرين حيان ، در قرن دوم هجري بود .

اثرات مضر نوشيدن مشروبات الكلي

  -عقل ، عالي ترين موهبت الهي به انسان است و انديشه ، امتياز انسان به ساير حيوانات است . هنگامي كه شراب انسان را مست مي كند ، عقل را زايل مي سازد ، او را از حوزه انسانيت خارج مي سازد و به يك حيوان تبديل مي كند .

  -مانع ياد خدا و نماز است .

  - در شخص الكلي عاطفه خانوادگي و محبت نسبت به زن و فرزند ضعيف مي شود . الكل با سرعت شگفت انگيزي از طريق بافت هاي مخاطي دهان و ريه و معده جذب و وارد خون مي شود . پس از ورود الكل به معده ، با توجه به نسبت آب مجود در آن ، در تمام بافت هاي بدن توزيع مي شود . اگر زن باردار مقداري مشروب الكلي مصرف كند ، مقداري از الكل به جنينش مي رسد و تقريبا روي مغز اثر مي گذارد .5 تا 10 درصد الكل مصرف شده بدون هيچ گونه تبديلي به وسيله كليه و ريه دفع و بقيه در معرض اكسيده شدن در كبد قرارز مي گيرد و به گاز دي اكسيد كربن (C02) و آب و انرژي تبديل مي شود . ميزان واحد كالري به دست آمده از يك گرم الكل 7 كالري است كه باعث بي ميلي به غذا مي شود . در نتيجه شخص دچار كمبود مواد غذايي در بدن مي شود . مصرف زياد الكل يا در واقع مشروبات الكلي ، باعث گيجي و مستي مي شود و عضوي كه بيش از همه تأثير مي پذيرد ، مغز است و قدرت عكس العمل مغز به شدت كاهش مي يابد . در چنتين شرايطي ، انسان در معرض خطراطي همچون : تصادف ، سقوط ، اغما و مرگ در اثر تنگي نفس قرار مي گيرد .

اثرات مضر نوشيدن مشروبات الكلي از نظر پزشكي عبارتند از :

1-     ابتلا به بيماري هاي عصبي ، گوارشي ، قلبي ، خوني و رواني ، به دليل اعتياد به الكل .

2-     اختلال در كار تعدادي از اعصاب كه باعث ضعف عضلات ، لرزش اندام ها و درد در ناحيه دست و پا مي شود .

3-     اختلال در يك عصب كه با توج به نوع عصب ممكن است به صورت فلج عصب صورت يا چشم باشد .

4-     التهاب مري ، استفراغ شديد خوني و سرطان مري .

5-     التهاب حاد و مزمن معده ، زخم معده و سرطان معده . 90 درصد مبتلايان به سرطان معده از معتادان به مشروبات الكلي هستند .

6-      كاهش نارسايي هاي فراوان مربوط به كبد و لوزالمعده .

جلوگيري از نوشيدن شراب و حكم به پليد بودن آن ، يكي از معجزات علمي قران كريم است ، چرا كه در شرايطي اين احكام صادر شد كه بشريت با علاقه و اشتها به شراب خواري روي آورده بود و از ضررهاي بهداشتي آن اطلاع چنداني نداشت . در حقيقت ، اين ممنوعيت يكي از خدمات دين اسلام به بشريت بوده است . امروزه علوم پزشكي ضررهاي بي شماري را براي نوشيدن مشروبات الكلي مطرح كرده اند كه در جايگاه خود بايست بررسي شوند .

امانتداری

«اِنّ اللّهَ یَأمُرُکُم اَن تُؤَدّو الاَماناتِ اِلی اَهلِها»        سوره4 آیه58

به راستی خدا شما را فرمان می­دهد که امانت­ها را به صاحبانشان بازگردانید.

 «وَ اِنّا عَرَضنَا الاَمانَّةَ عَلَی السّماواتِ وَالاَرضِ والجِبالِ فَاَبَینَ اَن یَحمِلنَهاواَشفَقنَ مِنهاوَحَمَلَهَاالاِنسانُ اِنّهُ و کانَ ظُلوماً جَهولاً»        سوره 33 آیه72

ما همواره امانت (الهی و بار تکلیف) را ار آسمان­ها و زمین و کوه­ها نمایش دادیم،پس از خیانت درآن سرباز زدند و از آن با بزرگ داشتنش از خود هراسان شدند. پس انسان به آن خیانت کرد، همانا او همواره کانون ستم و نادانی است.

پیامبر اکرم(ص):از ما نیست کسی که به امانت خیانت کند.      مستدرک الوسائل 14/8

امام صادق(ع): به رکوع و سجود طولانی افراد ننگرید، زیرا آن حالتی است که به آن عادت کرده­اند. پس اگر انرا ترک کند بی­قرار شود. بلکه به راستگویی و اکانتداری افراد بنگرید.        سفینة البحار

از دیانت کار میگیرد نظام        وز امانت مرد کامل می­شود

 

گر که با صبحدلان دیداریست        اجر صبر است و زشب بیداریست

سجـــــده آرم به در درگاهش        هرچــــه دارم ز امـــــانت داریست      نیما د

 از خصلت های بسیار زیبا و پسندیده، امانتداری و بازگرداندن بموقع و سالم امانت است. معمولاً انسان در زندگی به انسان های امین نیاز داره ، تا مال، وسیله، راز یا مطلب مهمی را نزد آنها به امانت بسپاره. همه ادیان مقدس الهی، خصوصاً اسلام در تقویت این صفت نیك توصیه های فراوان كرده اند.از ابوحمزه ثمالی نقل شده که: از امام سجاد ـ علیه السلام ـ شنیدم كه به شیعیان می فرمود: بر شما باید به ادای امانت، به خدا سوگند اگر قاتل پدرم حسین بن علی ـ علیه السلام ـ شمشیری را كه با آن پدرم را به قتل رسانده، نزد من امانت گذارد به او بر می گردانم.                                                                                   بحارالانوار ج 75 ص114

«واجبات الهی نزد هر انسانی به امانت سپرده شده است و عمل نكردن بدان، خیانت محسوب می شود.» تفسیر نورالثقلین ج2 ص144
بنابراین، بی اعتنایی به قوانین و دستورات شرعی كه مجموعه ای از دستورات الهی و سیره و روش پیامبر و ائمه معصومین است، به منزله خیانت به آنان محسوب می شود كه مؤمن باید از آن اجتناب ورزد.
همچنین كلیه اموال مؤسسات دولتی، جزء داراییهای عمومی یا بیت المال است كه در دست كارمندان به امانت سپرده شده است و هر فردی به تنهایی موظف به حفظ و نگهداری و استفاده صحیح و قانونی از آنها است. حیف و میل بیت المال و استفاده شخصی و ناصحیح از آن، خیانت به اموال مسلمانان بوده و گناهی نابخشودنی است و در واقع، خیانت به خود نیز محسوب می شود.

پرهیز از زنا

وَلاتَقرَبُوا الِزَنی اِنَّهُ کانَ فاحِشَهً وَ ساءَ سَبیلا

.وهرگزبه عمل زنانزدیک نشوید که کاری بسیار زشت و راهی بسیار ناپسند استسوره الاسراء آيه32

روابط نا مشروع جنسی یا زنا گناهی است کبیره که مهمترین عارضه ی آن بی ایمانی و از بین رفتن هویت انسانی می باشد و در کنار این عارضه ی مهم زیانهای فردی ، خانوادگی و اجتماعی فراوانی را به دنبال دارد که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد: سرچشمه بسیاری از قتل ها ، درگیری های خانوادگی ، خودکشی ها ، فرار از خانه ها ، طلاق ها ، فرزندان نامشروع و بیماری های خطرناک جنسی، از روابط نامشروع جنسی می باشد . لذا خداوند در قرآن این عمل را گناه کبیره به حساب آورده است و به هیچ عنوان رضایت نمیدهد که فردی به زنا آلوده شود و برای تخلف از آن کیفر شدیدی را در نظر گرفته است ، چه بسا علت بسیاری از عذاب های دنیوی که نصیب انسان می شود به خاطر انجام این گناه باشد.

 زنا شش پیامد دارد ( سه در دنیا و سه در آخرت ) سه پیامد دنیائیش این است که آبرو را میبرد ، مرگ را شتاب می بخشد و روزی را می برد و سه پیامد آخرتی اش سختی حسابرسی ، خشم خدای رحمان و ماندگاری در آتش است.         پیامبر اکرم (ص) خصال ص 321

برای مقابله با این گناه باید از ترفند های شیطان برای درگیر کردن انسان به گناه زنا آگاه شویم . از جمله ترفندهای شیطانبرای درگیر کردن انسان به گناه کبیره زنا می توان به این موارد اشاره کرد :
1 . نگاه به نامحرم 2 . نگاه به عکس و فیلمهای تحریک کننده 3 . فکر زنا 4 . خلوت با زن نامحرم 5 . اختلاط زن و مرد در بعضی مکانها ...! پس از آن پرهیز کنیم تا رستگار شویم .
هشدار : سیاست شیطان نفوذ تدریجی و گام به گام است ، چنانچه از وسوسه های شیطان پیروی کنید در مراحل بعدی شیطان گام به گام شما را به نزدیک شدن و درگیر شدن به این گناه دعوت می کند چرا که شهوت جاذبه ای دارد که انسان را به سوی خود می کشاند ، پس مراقبه کنیم .... !

فریبکاری

يُخَادِعُونَ اللّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم وَمَا يَشْعُرُونَ  سوره بقره آیه 9

اينان خدا و مؤمنان را می فريبند ، و نمی دانند که تنها خود را فريب ، می دهند.

قرآن، بازتاب کار نیک و بد انسان را برای او می داند و چنان که در این آیه میفرماید خدعه با دین خدعه با خود است نه با خدا. گرچه اينان نمى‏ توانند خدا را بفريبند، عملكرد آنان به گونه‏ اى است كه اگر كسى آنان را نشناسد، فريب میخورد. آرى؛ روش آنان فريب و نيرنگ است؛ گويى مى‏ خواهند نه تنها مردم، كه خدا را نيز فريب دهند؛ درست بسان رياكاران كه درباره آنها مى‏ گويند: رياكار چقدر نادان است كه مى‏ خواهد با خدا فريبكارى كند! درحاليكه خدا از خود او به درون و برون و انگيزه و هدف و عملكردش آگاهتر است.   تفسیر مجمع البيان

      ای نفس که مطلوب تو ناموس  و ریا بود      از بند تو برخاستم و خوش بنشستم

                                                                                                                      سعدی


بی تو

             بـی تـو ایـنجا هـمه در حـبس ابــد تـبعیدند

                   سالها هجری و شمسی همه بی خورشیدند

                         سـیر تـقویـم جـلالـی بـه جـمال تـو خـوش است

                                 فـصل هـا را هـمه بـا فـاصـلـه ات سـنـجـیـدنـد

                                         تــو بــیــایـــی هــمــه ســـاعـتــها ثـانـیـه هـا

                                              از همـین روز هـمیـن لـحظـه هـمـین دم عـیـدنـد


السلام عليك يا فاطمه زهرا (س)

فاطمیه آمد و آن همدم و مونس کجاست     شمع میپرسد ز پروانه گل نرگس کجاست

درعزای مادرت یابن الحسن یکدم بیا         تا نپرسند این جماعت بانی مجلس کجاست

السلام عليك يا فاطمه زهرا (س)

اي كشتي شكسته كه پهلو گرفته اي

بر گو چرا تو دست به پهلو گرفته اي

گل را خدا براي سرور آفريده است

اي گل چرا به غصه و غم خو گرفته اي

گاهي ز درد شانه ز دل آه مي كشي

گاهي ز درد دست به بازو گرفته اي

از ماجراي كوچه نگفتي به من ، بگو

اكنون چرا ز محرم خود رو گرفته اي

ديوار گشته است عصاي تو باز هم

بينم كه دست خويش به پهلو گرفته اي

هرگه در به روي علي باز مي كني

خوشحال مي شوم كه تو نيرو گرفته ای

بهار آمد

     بهــــار آمد، جوانى را پس از پيرى ز سر گيرم        كنـــار يــــار بنشينم ز عمـــر خــود ثمرگيرم

      بــــه گلشن باز گردم، با گل و گلبن در آميزم        بـــه طرف بوستان دلدار مهوش را به برگيرم

      خــــزان و زردى آن را نهم در پشت سر، روزى       كـــه در گلـزار جان از گل‏عذار خود خبر گيرم

      پَـــر و بالــــم كه در دىْ از غم دلدار، پرپر شد         بـــه فـروردين به ياد وصل دلبر بال و پر گيرم

      بـــه هنگام خـزان دراين خراب آباد،بنشستم         بهـــار آمــد كـــه بهـــر وصل او بار سفر گيرم 

      اگر ساقى از آن جامى كه بر عشاق افشاند         بيفشـــاند، به مستى از رخ او، پرده بر گيرم

       

میلاد دو نور مبارک

از مکه فروغ ایزدی پیدا شد
سر چشمه فیض سرمدی پیدا شد
در هفدهم ربیع از دخت وهب
نو دسته گل محمدی پیدا شد
میلاد رئیس مکتب، محمد مصطفی(ص) و رئیس مذهب، صادق آل عبا(ع) مبارک باد.

راستگویی

اِنَّما یَفتَرِی الکذب الذین لایومنون بآیات الله سوره16 آیه117

جز این نیست که دروغ را میبافند کسانی که ایمان نیاورده اند وتصدیق نکرده اند نشانه های خداوند را

اِنَّ اللهَ لایَهدی من هو کاذب کفار سوره39 آیه5

بدرستیکه خداوند هدایت نمیفرماید درباره کسی که دروغگو و بسیار ناسپاس است

خداوند برای شر قفلهایی قرار داده که کلید آن شراب است و دروغ بدتر از شراب است. امام محمدباقر(ع) اصول کافی باب الکذب

نمیچشد بنده ای طعم ایمانرا مگر اینکه انواع دروغرا ترک نماید جدی یا مزاح. امیرالمومنین علی(ع)مستدرک کتاب حج باب120

تا ز هر بد زبانت کوتاه نیست           یک اعوذت اعوذ بالله نیست

بلکه آن نزد صاحب عرفان              نیست الّا اعوذ بالشیطان

گاه گویی اعوذ و گه لاحول             لیک فعلت بود مکذب القول 

راستگويي واقعامعجزه مي‌كندچون كسي كه راستگوست نگاه‌هارابه سمت خودمي‌چرخاندواعتماد ديگران رابه خودجلب مي‌كند.دراين ميان اساس زندگي انسان كارگروهي است وهنگامي كارگروهي امكان‌پذير است كه افرادگروه نسبت به يكديگراطمينان داشته باشند و اطمينان در صورتي حاصل مي‌شود كه صداقت و امانت در ميان افراد گروه حاكم باشد.از ديگر آثار راستگويي بهره‌مندي از مغفرت الهي است. به اين معنا كه راستگويان در پوشش خاص الهي قرار مي‌گيرند و خداوند آنان را از شر و آسيب اموري زيانبار حفظ مي‌كند. چون اهل راستگويي و صداقت هستند در دام گناه نمي‌افتند و خداوند در اطراف ايشان حفاظي را پديد مي‌آورد تا گرفتار گناه نشوند. در حقيقت با بهره‌گيري از منش و روش راستگويي براي خود ديوار حفاظتي مي‌سازند كه خداوند آن را خود برپا مي‌دارد و در حفاظ و پوشش اوست كه از گناه ايمن مي‌شوند و غفران و غفاريت الهي آنان را در بر مي‌گيرد. اين گونه است كه زمينه‌هاي رشد و ترقي انسان براي دستيابي به مقامات معنوي فراهم مي‌آيد. اين همان چيزي است كه هر كسي خواهان آن است و مي‌خواهد تا به قدرت و توانايي ذاتي خويش دست يابد. .شرح غررالحكم، ج 2، ص 6

رحلت پیامبراعظم(ص) تسلیت باد

رحلت پیام آور مهربانی و رحمت حضرت محمد(ص) و شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) وآفتاب هشتم امامت امام رضا(ع) تسلیت باد. 

دیگه کم کم پیامبر(ص)، آماده دیدار خدا می شد. اون حضرت، عصر یک روز به مسجد سری زد و با همه خداحافظی کرد و به مردم گفت: من از پیش شما می روم، اما شما رو به خدا، مراقب دینتون باشید و از دین خودتون خوب محافظت کنید و نگذارید از بین بره. من از میان شما می روم، اما دو چیز به شما امانت می دهم: یکی قرآن و دیگری خانواده ام. از این دو امانت خوب مراقبت کنید و هر چه می خواهید، فقط از این دو چیز، یعنی از خانواده من و قرآن بخواهید تا هیچ وقت سر درگم نشوید و راه اشتباهی نروید.

نیکی به والدین

 وَ قَضى رَبُكَ الا تَعبُدُوا الا اِياهُ وَ بِالوالِدَينِِِ اِحسانا اَمّا يبلغنَ عِندَك الكِبر احَدهُما او كُلاهُما فَلا تَقَل لَهُما اُف وَ لا تَنهَرهُما وَ قُل لَهُما قَولاٌ كَريما  سوره أسراء ، آیه 23

و پروردگارت فرمان داده : جز او را نپرستيد! و به پدر و مادر نيكى كنيد! هرگاه يكى از آن دو، يا هر دوى آنها، نزد تو به سن پيرى رسند، كمترين اهانتى به آنها روا مدار! و بر آنها فرياد مزن! و گفتار لطيف و   سنجيده و بزرگوارانه به آنها بگو

 وَ وَصّينَا الِانسانَ بِوالِدَيهِ حَمِلتهُ اُمّه وَهُنا عَلى وَهَن وَ فَصالَه في عامِينَ اِن اُشكُر لي وَ لِوالِدَيكَ اِلَي المَصير سوره لقمان ، آیه 14

و ما به انسان درباره پدر و مادرش سفارش كرديم; مادرش او را با ناتوانى حمل كرد و دوران شيرخوارگى او در دو سال پايان می یابد ( آرى به او توصيه كردم) كه براى من و براى پدر و مادرت شكر بجا آور كه بازگشت (همه شما) به سوى من است

هرکس به والدین نیکی نماید به فقر مبتلا نشود. امام صادق(ع) بحارالانوار ج74 باب2 ص33

همچنین امام صادق(ع) فرمود: «هنگامی که حضرت موسی مشغول مناجات با پروردگارش بود، مردی را دید که در زیر سایه عرش الهی در ناز و نعمت است عرض کرد: خدایا این کیست که عرش تو بر او سایه افکنده است خداوند متعال فرمود: او نسبت به پدر و مادرش نیکوکار بود.»متقی هندی، کنزالعمال، ج،۱۶ ص۴۶۸

بارها در قرآن، احترام به‌پدر و مادر توصیه شده است، آن‌هم در کنار دعوت به‌توحید. در احادیث نیز احسان به‌والدین بسیار سفارش شده و از آزردن آنان نکوهش، به عمل آمده است، چنان‌که آمده است

:‌نگاه رحمت به‌والدین، پاداش حج مقبول دارد. رضایت آن‌دو، رضای الهی است و خشم آنان خشم خداست. احسان به‌پدر و مادر عمر شخص را طولانی می‌کند و سبب می‌شود که فرزندان او هم به‌وی احسان کنند

شمر زمانت را بشناس!

میخواهی در نزد پیغمبر خدا ارزش پیدا کنی؟ با عمل کردن به این اصل ارزش پیدا کن! میخواهی بلوک شرق و غرب اختیار تورا در دست نگیرد، امر به معروف و نهی از منکر داشته باش، همبستگی و همدردی داشته باش، از بی خبری بپرهیز، از لاابالیگری بپرهیز. این برنامه های بی خبری و لاابالیگری برای اینست که آگاه نباشی، نفهمی، ندانی، ضعیف باشی و قدرت نداشته باشی.

اگر پیغمبر اسلام زنده بود چه میکرد؟ والله وبالله قسم که پیغمبر درقبر مقدسش امروز ازیهود میلرزد. ما در برابر این قضیه مسئولیم. به خدا قسم ما غافل هستیم والله قضیه ای که دل پیغمبر اکرم را خون کرده است همین قضیه است، داستانی که دل حسین بن علی را خون کرده است همین است.

اگر حسین بن علی بود میگفت اگر میخواهی برای من عزاداری کنی، برای من سینه و زنجیر بزنی، شعار امروز تو باید فلسطین باشد. شمر امروز موشه دایان است. شمر هزاروسیصدسال پیش مرد،شمرامروز را بشناس.       

            بخشی از نطق تاریخی استادمطهری علیه صهیونیسم درعاشورای سال 1348 شمسی

مشورت

...وَ الَّذینَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَمْرُهُمْ شُوری‏ بَیْنَهُمْ وَ مِمّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ  سوره شوری آیه ۳۸  

و کسانی که دعوت پروردگارشان را اجابت کرده و نماز را برپا می‏دارند و کارهایشان به صورت مشورت در میان آنهاست و از آنچه به آنها روزی داده‏ایم انفاق می‏کنند.      

امام علی (ع) : آنکه راه پرسید گمراه نگشت ، و آنکه مشورت کرد حیران نماند.دور اندیش محکم کار ، خود رای نیست.  بحارالانوار جلد 78 صفحه 13

حضرت محمد (ص) : هرکه برادر مومنش از او طلب مشورت کند و او نصیحت را پاک و خالص نکند ، خداوند عقلش را می گیرد.  سفینة البحار جلد 2 صفحه 590

             مشورت ادراک وهوشیارى دهد          عقل ها را عقل ها یارى دهد  
              مشورت  در  کار ها  واجب  بُوَد           تا پشیمانى در آخر  کم شود


اصل مشورت، نعمت بزرگ خداوندى براى انسان هاست که آنان را به خود متکى مى کند. در قرآن مجید، سه آیه بر اصل شورا و مشورت مهر تأیید نهاده است. خداوند متعالى در قرآن مجید، شورا را مبناى رفتار مردمان مى داند تا بدین وسیله، راه خیره سرى و خودمحورى بر روى افراد بسته شود و ریشه تفاهم و امنیت خاطر پدید آید مشورت، یعنى گلچین کردن اندیشه دیگران براى پیشبرد بهتر کارها.

ضیافت نور

ماه رمضان ماه خداوند، ماه نزول قرآن و از شریف‌ترین ماه‌های سال است. در این ماه درهای آسمان و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می‌شود، و عبادت در یکی از شب‌های آن ( شب قدر ) بهتر از عبادت هزار ماه است.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در خطبه شعبانیه خود درباره فضیلت و عظمت ماه رمضان فرموده است: «ای بندگان خدا! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما روی آورده است؛ ماهی که نزد خداوند بهترین ماه‌ها است؛ روزهایش بهترین روزها، شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است.
بر مهمانی خداوند فرا خوانده شدید و از جمله اهل کرامت قرار گرفتید. در این ماه، نفس‌های شما تسبیح، خواب شما عبادت، عمل‌هایتان مقبول و دعاهایتان مستجاب است.
پس با نیت‌ای درست و دلی پاکیزه،‌ پروردگارتان را بخوانید تا شما را برای روزه داشتن و تلاوت قرآن توفیق دهد. بدبخت کسی است که از آمرزش خدا در این ماه عظیم محروم گردد. با گرسنگی و تشنگی در این ماه، به یاد گرسنگی و تشنگی قیامت باشید.»

آن گاه پیامبر اکرم وظیفه روزه‌داران را برشمرد و از صدقه بر فقیران، احترام به سالخوردگان، ترحم به کودکان، صله ارحام، حفظ زبان و چشم و گوش از حرام، مهربانی به یتیمان و نیز عبادت و سجده های طولانی، نماز، توبه، صلوات، تلاوت قرآن و فضیلت اطعام در این ماه سخن گفت.

منابع :
مفاتیح الجنان،‌ تفسیر نمونه، ‌ج 1، ص 634؛ المیزان، ‌ج 2، ص 15 دانشنامه